Skuteczne wprowadzanie nowych pokarmów

Zmiana może być wyzwaniem, szczególnie gdy chodzi o karmienie czy jedzenie.


Dla niektórych dzieci przejście z karmienia butelką na picie z kubeczka, z karmienia piersią na podawanie mieszanki,czy z jednej grupy pokarmów na inne może być trudnym wyzwaniem.

Poniżej znajdziecie kilka wskazówek jak uczynić to przejście łatwiejszym.

 

Jeśli od razu nie odniesiesz sukcesu:
zgodnie z aktualną wiedzą popartą odpowiednimi badaniami, dziecko może wymagać aż 20 ekspozycji nowego pokarmu zanim go zaakceptuje. Jeśli nowy pokarm jest odrzucany, nie zakładaj od razu, że dziecko go nie lubi. Powtarzaj podawanie, rotując z innymi pokarmami i poczytaj co sprzyja akceptacji…

„Mały fortel”:
to sposób, który polega na tym, że małą ilość nowego pokarmu (w postaci płynnej jak np. mieszanka, albo jako puree) mieszasz z dużą ilością akceptowanego do tej pory płynu lub pokarmu. Celem jest uzyskanie akceptacji tej nowej kombinacji, nawet jeśli dziecko zauważy różnicę. Proporcje nowy/stary zwiększamy stopniowo.
Dla niektórych dzieci może to być BARDZO powoli.
Najważniejsze: jeśli zaczniesz przestawianie, staraj się już nie wracać tylko do akceptowanego pokarmu czy płynu, nawet jeśli dziecko odmawia.
Zrób mniejszą porcję kombinacji i powolutku posuwaj się do przodu!

Plan posiłków i rytuały:
Podawanie posiłków i przekąsek na siedząco przy stole, w foteliku czy na wysokim krzesełku w regularnych odstępach w  ciągu dnia stymuluje łaknienie, ugruntowuje ich przewidywalność i daje od 4 do 6 okazji aby podać dziecku nowy pokarm czy płyn.

• Dla niemowląt:
przy przechodzeniu na pokarmy stałe, zalecane są 1 lub 2 próby  jedzenia łyżeczką dziennie. Dla wielu małych dzieci zwykle 3 posiłki i 3 przekąski dziennie są wystarczające, dla starszych to mogą być 3 posiłki i 2 przekąski. Podjadanie, czy picie niewielkich ilości pokarmu czy płynów w ciągu dnia na żądanie zwykle prowadzi do zmniejszenia ilości zjadanego pokarmu, eliminuje głód jako główny motywator do spróbowania czegoś nowego.

• Jeśli przestawiasz dziecko na mieszankę, utrzymanie planu posiłków i rytuałów im towarzyszących jest ważne ponieważ sprzyja rozwojowi (językowemu, socjalnemu, umiejętnościom motorycznym) i daje podstawę do przyszłego rozszerzania diety.

Wybór:
proponuj wybór jeśli wybór jest możliwy. Dawanie dziecku jak największego poczucia kontroli w planowaniu posiłku, wyboru kubeczka, talerza, miseczki etc. będzie sprzyjać samemu posiłkowi, zwiększać motywację dziecka i jego udział.
„Chcesz frytki czy puree z ziemniaków dzisiaj na obiad?”,
„ Chcesz pić z butelki czy przez słomkę?”.
Wybór jest szczególnie ważny wtedy, kiedy ulubione potrawy dziecka usunięto z jego diety, daje mu poczucie kontroli nad tym co może jeść i odwraca uwagę od tego czego jeść nie może.

Mowa - siła tego co mówisz albo czego nie mówisz:
To co mówisz do dziecka jest tak samo ważne jak to co dajesz mu do jedzenia. Unikaj zadawania pytań, na które odpowiedzią może być „nie” np.: „Chcesz przekąskę?”, zamiast  tego zakomunikuj: „Czas na przekąskę!” To co komunikujesz niewerbalnie też ma znaczenie. Przykładowo jeśli wyraz Twojej twarzy wyraża obrzydzenie, gdy pierwszy raz z dzieckiem próbujecie nowego pokarmu, to nie spodziewaj się jego akceptacji dla nowości…

Spróbuj to!:
Poznawanie nowych pokarmów czy płynów nie koniecznie oznacza ich jedzenie czy picie przy pierwszym kontakcie. Może też oznaczać odkrywanie nowego pokarmu wszystkimi zmysłami: Jaki jest w dotyku? Jak pachnie? Jaką ma teksturę? Nie obawiaj się zabawy, której celem jest oswojenie dziecka z nowym pożywieniem.

Konsekwencja:
Kiedy już rozpoczniesz przestawianie, konsekwencja z jaką będziesz wprowadzać powyższe wskazówki zdecydowanie wpłynie na sukces. Im bardziej będziesz konsekwentna tym szybciej Twoje dziecko będzie się uczyć nowych pokarmów.


Opracowała:
Angela M. Haas, Specjalista żywienia i leczenia zaburzeń połykania.